بازیافت یونولیت

ضایعات یونولیت چیست

ضایعات یونولیتی یا ضایعات پلاستوفوم به قطعات بی مصرفی از مواد سفید رنگی که برای بسته بندی کالاهای مختلف از جمله لوازم خانگی و لوازم صنعتی و غیره استفاده میشود اطلاق میشود. حتی کوچکترین قطعات آن نیز قابل استفاده و بازیافت دوباره میباشد.

یونولیت یا پلاستوفوم از خانواده پلاستیک برپایه پلی استایرن (PS) میباشد.  در پروسه پلیمریزاسیون در شرکتهای پتروشیمی تغییر ساختار پیدا کرده و تبدیل به پلی استایرن انبساطی میگردد. در این فرآیند با اضافه شدن گاز پنتان در فضای بین ملکولهای این مواد قابلیت انبساط به این مواد اضافه خواهد شد.

پس از استفاده و قالبگیری پلی استایرن انبساطی در کارخانه های تولید انواع محصولات پلاستوفوم نظیر صبافوم گاز پنتان خارج شده و هوا جایگزین آن خواهد شد. به همین جهت حجم آن تا 300 درصد افزایش خواهد یافت.

برای بازیافت با کاهش حجم و تبدیل آن به مواد قابل استفاده در صنایع مختلف زباله تبدیل به مواد اولیه خواهد شد و ارزش افزوده ایجاد خواهد شد.

ضایعات یونولیتی در شرکت صبافوم به دوشکل سرد و گرم بازیافت میگردد. که پس از خرید ضایعات یونولیت و حمل آن ، کل مقدار ضایعات یونولیت به پروسه تولید باز خواهد گشت . از این محل صرفه جویی در مصرف مواد جدید و آلوده شدن بیشتر زمین به عمل خواهد آمد.

.

ضایعات یونولیت
1

سال کمک به حفظ محیط زیست

باریافت یونولیت

بازیافت سرد ضایعات یونولیت

در پروسه بازیافت سرد ضایعات یونولیت، یونولیت های برگشتی از مراکز جمع آوری و یا کارخانجات استفاده کننده یونولیت بسته بندی و محل هایی که از یونولیت به عنوان حمل کننده استفاده میکنند در محل شرکت صبا فوم خرد شده و به تکه های کوچکتر تبدیل میشوند.

در مرحله بعد این قطعات یونولیت ضایعات به داخل دستگاه پودر ساز ریخته میشود. بر اثر برخورد با تیغه های برنده این دستگاه ضایعات یونولیت  خرد شده و به اندازه دانه های اولیه این مواد تبدیل میشوند. این یونولیتها سپس از سرند های مخصوصی که برای جداسازی و دانه بندی مواد طراحی شده اند عبور داده میشوند. دانه های ریز و درشت جدا میگردند تا در محصولات جدید قابل استفاده باشند.

پس از جداسازی دانه ها، به وسیله فیلترهای مخصوص خاک حاصل از این تبدیل در کیسه های مخصوص جمع آوری میگردند.  این خاک یونولیت دیگر در پروسه سرد قابل استفاده نیست و در پروسه گرم تبدیل به محصول دیگر میگردد.از این مواد یونولیت بازیافت شده در محصولات ساختمانی و با درصد مشخصی استفاده میشود. به عنوان کمکی در تولید محصولات استفاده میشود تا بر کیفیت محصولات تاثیر منفی نداشته باشد.

.

1000

تن ضایعات بازیافت شده

بازیافت گرم

یونولیت ساخته شده از مونومر استایرن میباشد. در فرآیند پلیمریزاسیون تبدیل به پلی استایرن انبساطی میگردد. حال با حرارت دادن به ضایعات یونولیت و یا ذوب گردن آن توسط فرآیند شیمیایی مانده استایرن خواهد بود. این استایرن در فرآیندهای مختلفی استفاده خواهد شد.در فرآیند بازیافت گرم ابندا ضایعات یونولیت خرد شده و به تکه های کوچک تر تبدیل میشود. در دستگاه ذوب ضایعات یونولیت ریخته میشود و در دمای ذوب این مواد تبدیل به توده ای سنگین و سخت میگردد.در این پروسه  استایرن باقی میماند. این مواد در پروسه های تولید مواد اولیه و یا ساخت محصولات اکسترودی از استایرن مانند قاب عکس یا استفاده در پروسه های تولید محصولات پلاستیک مورد استفاده قرار میگیرد.

با توجه به اهمیت بازیافت ضایعات یونولیت و خطرات رها شدن آن در زمین شرکت صبافوم  با جدیت برنامه بازیافت ضایعات یونولیت یا پلاستوفوم را دنبال میکند تا از این طریق به سلامت زمین کمک کوچکی کرده باشد.

در فرآیند دیگری قطعات کوجک ضایعات فوم در یک حلال شیمیایی مانند استون حل میگردد. این ماده به عنوان ماده اولیه ساخت چسب و  یا محصولات دیگر مورد استفاده قرار میگیرد. البته فرآیند جدیدی که اخیرا توسط یک دانش آموز آمریکایی ابداع شده است ضایعات یونولیت در خلا در معرض حرارت قرارمیگیرد و از آن کربن اکتیو مورد استفاده در فیلترهای آب بجای خواهد ماند.

.

بازیافت یونولیت
فهرست